Återkallelse av körkort pga ringa narkotikabrott

Hej!

Jag blev för några månader sen tagen för ringanarkotika dvs. Jag var påverkad och därav blev det blodprov, vilket visade positivt av THC. detta var engångsgrej. så jag betalade bötern och gick vidare med livet.

Min fråga lyder: Kan jag bli av med mitt körkort även fast jag inte var i bilen/nära bilen? finns det någon regel på om att de inte kan dra mitt körkort när jag inte var påverkad i samband med körning? Utan blev tagen utan att ha vart nära bilen/kört?

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Bestämmelser om återkallelse av körkort finns i körkortslagen 5 kap. 3 § (här).

Den grund för återkallelse som skulle kunna vara aktuell i ditt fall finns i 5 kap. 3 § punkt 5 där det står att ett körkort ska återkallas om körkortshavaren på grund av opålitlighet i nykterhetshänseende inte bör ha körkort.

I RÅ 1992 ref 1 fastställde HFD att bruk av marijuana vid enstaka tillfällen i visst fall inte har ansetts utgöra skäl för återkallelse av körkort på grund av opålitlighet i nykterhetshänseende.

I rättsfallet var narkotikabrukandet mer omfattande än i ditt fall. Jag skulle därför säga att det inte finns någon grund att återkalla ditt körkort.

Hoppas att svaret hjälpte dig!

Mvh,

Lawline RådgivareRådgivare