Återkallelse av körkort pga cannabis

Hej, Mitt körkort har återkallats i nio månader p.g.a canabis missbruk. I maj månad då har jag 6 månader av spärrtid måste jag ansöka om körkortstillstånd. Jag lämnar urinprov varje vecka och en gång har det varit positivt på thc. Sen dess har jag varit ren . Kommer det att påverka att jag får inte ha mitt körkort.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Att återkalla ett körkort på grund av cannabismissbruk kan grundas på Körkortslagens 5 kap 3 § punkt 5 och/eller 6.
Punkt 5 anger att återkallelse av körkort får göras om bilföraren är opålitlig ur nykterhetssynpunkt, till exempel om polisen har tagit hand om personen för berusning vid ett antal tillfällen. Punkt 6 säger att återkallelse även får göras om personen har gjort sig skyldig till ett allvarligt brott (som exempelvis narkotikabrott) .

Återkallelsen får vara i lägst 1 månad och högst 3 år enligt 5 kap 6 § Körkortslagen.

Du kan ansöka om körkortstillstånd när det återstår sex månader av spärrtiden. Körkortstillståndet kan beviljas tidigast två månader före spärrtidens slut. Du får då en ansökningsblankett (grundhandling) som du ska skicka till Transportstyrelsen som utfärdar ett nytt körkort. För att Transportstyrelsen ska få utfärda ett körkort krävs att du är permanent bosatt i Sverige.

Om körkortet har dragits in p.g.a. alkohol eller droger så kräver Transportstyrelsen ofta att ett läkarintyg utfärdas efter ett antal upprepade provtagningar under en period. Utredningen utformas individuellt utifrån den aktuella situationen. Därför är det svårt för mig att avgöra hur mycket ett utslag på ett test påverkar ditt fall. Dock är min uppfattning den att det oftast krävs att man visat sig nykter i 6 månader innan man kan få tillbaka sitt körkort. Om du fortsätter att hålla dina prover rena så ska det nog inte ha någon större betydelse för din rätt att få tillbaka ditt körkort. Du kan dock räkna med att du eventuellt kommer att behöva fortsätta att visa din nykterhet ett tag efter att du fått tillbaka ditt körkort.

Hoppas jag gett dig lite vägledning!

Med vänliga hälsningar,

Mathilda RovaRådgivare