FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott10/03/2016

Återkallelse av körkort på grund av sannolika skäl

Har transportstyrelsen rätt att göra en sannolikhetsbedömning att dra in körkortet i väntan på vad polisen gör åt ärendet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga måste vi läsa vad som föreskrivs i den lag som behandlar frågor om återkallelse av körkort, nämligen Körkortslag (1998:488). I 5 kap. 3 § klargörs under vilka omständigheter ett körkort ska återkallas. Det kan röra sig om till exempel rattfylleri eller grov vårdslöshet i trafik, men det kan även återkallas på grund av andra brott då det anses att körkortsinnehavaren inte är lämplig att inneha körkort.

Vidare stadgas i 5 kap. 5 § Körkortslag (1998:488) att ett körkort ska återkallas tills vidare i avvaktan på ett slutligt avgörande av återkallelsefrågan om det på sannolika skäl kan antas att körkortet kommer att återkallas slutligt på någon av de grunder som avses i 5 kap. 3 § 1–7. Om körkortsinnehavaren således misstänks för ett brott som kan ligga till grund för ett återkallande kan, trots att denne ännu inte blivit dömd, körkortet återkallas tills vidare.

Sådana situationer kan till exempel uppstå då en person är misstänkt för att ha framfört ett fordon under påverkan av droger. Trots att den misstänkte ännu inte blivit bevisad skyldig och dömd i domstol kan Transportstyrelsen alltså besluta om att återkalla ett körkort med motiveringen att det på sannolika skäl kan antas att körkortet kommer att återkallas slutligt.

Lawline RådgivareRådgivare