Återkallelse av körkort på grund av fällande dom om kvinnofridskränkning.

Hej! Jag blev dömd till tio månaders fängelse pga kvinnofridskränkning, kommer ut villkorligt den 14 september. Nu för ett par dagar sedan fick jag via post från Transportstyrelsen information om att man har återkallat mitt körkort. När jag kommer ut har jag med största sannolikhet ett arbete. Min mors man, jobbar i bergtäkter och där finns ett mycket stort behov av lastmaskinsförare (innehar behörighet för lastmaskin samt diverse andra arbetsfordon). Tanken är att han ordnar att jag till att börja med hoppar in där det behövs (finns fyra bergtäkter) för att kunna visa vad jag går för. Det är inte ovanligt att man kommer in på just dessa jobb på detta sätt. Det finns som sagt ett mycket stort behov av arbetskraft inom det här området, ofta tvingas man att ta till F-skattare för att det saknas folk. Dras mitt körkort in är det helt omöjligt att ta ett sådant arbete. Jag har jobbat inom bygge, montering av balkonger, jobbat på byggen i Norge och i Stockholm mm och andra grovarbeten i hela mitt yrkesverksamma liv och det är det jag kan. Indraget körkort gör att jag inte ens skulle kunna söka andra jobb heller eftersom arbetsgivarna alltid kräver att man innehar körkort.

Således blir jag dubbelt bestraffad; först fängelsestraff och sedan indraget körkort. Indraget körkort innebär inget jobb. Jag har sökt efter liknande fall på nätet för att kunna överklaga men inte hittat några som är lämpliga. Finns det sådant att hitta på nätet? Är det idé att överklaga?

Med vänlig

Lawline svarar

Hejsan!

Återkallelse av körkort regleras i körkortslagen, 5 kapitlet 3§. Jag vet inte vad för anledning eller lagrum trafikstyrelsen har angett som grund för att återkalla ditt körkort men jag måste antaga att det är på grund av din tidigare dom angående kvinnofridskränkningen.

Med det sagt har jag anledning att förutsätta att de har använt 5 kapitlet 3§ 6p för att återkalla ditt körkort där det stadgas att "det med hänsyn till annat brott som körkortshavaren har gjort sig skyldig till kan antas att han inte kommer att respektera trafikreglerna och visa hänsyn, omdöme och ansvar i trafiken eller om han på grund av sina personliga förhållanden i övrigt inte kan anses lämplig som förare av körkortspliktigt fordon".

Några liknande fall.
Av förarbetena framgår att det inte är själva brottet som sådant som skall föranleda att körkortsinnehav vägras. I stället bör helhetsbilden av personen i fråga utgöra grunden för en bedömning av frågan hur han kan komma att uppträda i trafiken. I fallet "RÅ 1990 ref 2" var det en person som hade begått misshandel samt olaga hot mot sin fru. Domstolen ansåg att detta inte var anledning nog för en återkallelse enligt 5 kapitlet 3§ 6p. Han blev dock fälld på grund av att han hade ett förflutet att förtära alkohol i stora mängder, domstolen använde sig emellertid av 5 kapitlet 3§ 5p i det avseendet. De gör således en helhetsbedömning om du kan anses vara lämplig att ha ett körkort.

RÅ 2009 ref 24, var det en person som var dömd för våldtäkt, olaga frihetsberövande och olaga tvång med en fängelsetid på 3 år och 6 månader. Högsta förvaltningsdomstolen ansåg att han inte var olämplig som körkortsinnehavare eftersom dessa brott hade gjorts i en enda sammanhang samt att det inte var yrkesmässigt bedriven brottslighet. De yttrade sig även att "stor vikt bör fästas vid förarens personliga förhållanden och hur bilden av hans framtid ter sig".

Myndighetens ansvar att informera dig om grunden för återkallelsen.
När det gäller återkallelse av körkort i förknippning med ett brottmål har myndigheten ett ansvar att exakt åberopa grunden för återkallelsen. De ska således åberopa varför de återkallar ditt körkort och vad för lag du har stridigt emot.

Sammanfattningsvis rekommenderar jag dig att överklaga samt hänvisa till dessa rättsfall. Självklart kan jag inte garantera ett annat beslut än vad de redan har kommit fram till eftersom jag inte vet alla omständigheter rörande lämpligheten för dig att innehava ett körkort. En vana att konsumera alkohol kan således vara ett stort problem samt andra organiserade brottsligheter som kan vara en nackdel för ett sådant lämplighetsprövning. Men endast att du har blivit dömd för kvinnofridskränkning är INTE en grund för återkallelse.

Med vänliga hälsningar, Lawline!

Binh TranRådgivare