Återkallelse av körkort och taxiförarlegitimation

hej..var ute och körde bil när framförvarande bil plötsligt tvärbromsar och jag panikbromsade och slant på bromspedalen så att jag körde in i baken på framförvarande bil..gällande hastihet på sträckan var 40 och jag körde i 30-35 km/h och höll ett avstånd av ca 2-2.5 bil-längder till framförvarande..uppskattar farten till ca 10 km/h vid kolisionsögonblicket..nu undrar jag om jag kan få körkortet återkallat för denna förseelse? till saken hör att jag är taxichaufför och detta inträffade i tjänsten..är därför väldigt beroende av mitt körkort..har ingen övrig trafikanmärkning utan har kört prickfritt i snart 20 år..tacksam för svar..m.v.h Andreas

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Prövningen för återkallelse av körkort och taxiförarlegitimation skiljer sig åt och kommer därför besvaras i tur och ordning.

Återkallelse av körkort
Det finns ingenting i frågan som tyder på att körkortet kan återkallas.
För återkallande av körkort gäller 5:3 Körkortslagen. I detta fall är 5:3 p. 1a och p. 4 av intresse. P. 1a hänvisar till grov vårdslöhet i trafik 1 § st. 2 Trafikbrottslagen. Ingenting i frågan tyder på att detta brott har begåtts. P. 4 hänvisar till åsidosättande av andra bestämmelser. Denna hänvisning innefattar i princip alla andra bestämmelser som rör biltrafik och är "väsentliga", t.ex. 14:3 Trafikförordningen. Några sådana bestämmelser synes inte heller ha åsidosatts.

Återkallelse av taxiförarlegitimation
Ingenting i frågan tyder på att det finns förutsättningar att återkalla taxiförarlegitimationen.
Återkallelse av taxiförarlegitimation regleras i 4:6 Taxitrafiklagen. Här är förutsättningarna för ett återkallande lägre ställda. Det rör sig om brottslighet, vilken som helst, som har inverkan på taxiförarens personliga lämplighet samt andra missförhållanden. Återigen tyder ingenting i frågan på att några av dessa kriterier skulle vara uppfyllda.
Det bör avslutningsvis erinras om 4:6 st. 2 Taxitrafiklagen som föreskriver an en varning eventuellt kan utfärdas i de fall förutsättningarna för återkallande inte är uppfyllda.

Skulle du behöva ytterligare hjälp är du välkommen att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till onsdag 10:00-16:00) eller maila oss på info@lawline.se

Philip SöderbergRådgivare