Återkallelse av körkort med anledning av fortkörning

Hej,

Blev idag för första gången någonsin tagen av polisen för att jag kört 13km för fort på 110 väg och sedan ansåg de att jag legat för nära framförvarande fordon. Jag fick således böter på båda överträdelserna. Då jag på plats var väldigt skärrad samt att poliserna var mycket hotfulla och hotade med att om jag inte erkände till brott skulle de istället anmäla vårdslöshet i trafik. Ung tjej med två stora poliser så diskuterade jag ingenting utan var rädd för mitt körkort då jag behöver detta dagligen pga jobb och skola. Sedan ringde jag till en jurist som jag hittade på internet som sa att jag garanterat kommer att få spärr i 2 månader av transportstyrelsen. Detta är alltså första gången jag någonsin blir stoppad så jag undrar vad är de som gäller egentligen? Har haft körkort i över 3 år.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Din fråga aktualiserar huvudsakligen körkortslagen (KkL).

Såsom jag tolkar din fråga accepterade du ordningsbot av de poliser som stoppade dig. En ordningsbot kan utfärdas av en polisman under vissa omständigheter för att undvika rättegång i enklare fall.

Enligt 5 kap. 1 § st. 2 KkL kan ett körkortsingripande (återkallelse, varning eller villkor om alkolås) bli aktuellt för den som accepterat en ordningsbot. Enligt 5 kap. 3 § KkL ska körkort återkallas bland annat om innehavaren överskridit hastighetsbegränsningen (punkt 4). Dessa regleringar aktualiseras sannolikt i ditt fall.

Minimitiden för en återkallelse av körkort är en månad och maxtiden tre år. Jag inte med säkerhet säga hur länge ditt körkort kan komma att återkallas men bedömningen du nämner, minst två månader, låter inte otänkbar.

Jag hoppas att mitt svar var till hjälp!

Med vänlig hälsning

Magnus GustafssonRådgivare