FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott20/11/2019

Återkallelse av körkort för brott som begicks innan man tagit körkort

Jag har åkt fast för olovlig körning under hösten 2018, tog körkortet under början på 2019 och lär få utslag på domen först början 2020. Vad händer då med körkortet? För visst kan man inte förlora körkortet för något som hände innan jag ens hade någon prövotid?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna kring denna typ av fråga finns i Lag om straff för vissa trafikbrott. Där framgår av 3 § att den som uppsåtligen för ett körkortspliktigt fordon utan att vara berättigad att föra sådant fordon, dömes för olovlig körning till böter. Det framgår inte av själva lagtexten men i praxis finns flera exempel på när transportstyrelsen gett ett förbud för förare som antingen under prövotid men i vissa särskilda fall även de som haft körkort i flera år blivit förbjudna att ta ett nytt körkort under ett visst antal år.

Eftersom prövotidens syfte är att säkerställa att nya förare är kördugliga och att de enklare ska kunna bli av med körkort om de t.ex kör för fort eller mot rött är sannolikheten att transportstyrelsen dömer dig på samma sätt som någon som finner sig under prövotiden.

Det finns inget i lagen som stadgar att brottet måste ha skett efter att du skaffade körkort, vilket i sig talar för att körkortet i ditt fall kan återkallas.

Utan att veta mer om omständigheterna är detta det bästa svaret jag kan ge. Hoppas att det ordnar sig och om du har några fler frågor får du gärna skicka in de!

Vänliga hälsningar,

Alexander HedblomRådgivare