Återkallelse av körkort för annat brott än trafikbrott

Min son avtjänar fängelsestraff 6,4år

Har nu avtjänat ca 2år . Nu säger han att transportstyrelsen vill utreda om han får behålla körkortet ? Han sitter inte för någon trafikförselse i samband med fällande dom.

Rätt eller fel?

Vad ska han göra?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du väljer att vända dig till Lawline med din fråga!

Återkallelse av körkort finns reglerat i körkortslagen och jag kommer att använda mig av denna lag för att svara på din fråga.

Återkallelse av körkort

Enligt 5 kap. 3 § Körkortslagen finns en rad olika punkter som Transportstyrelsen kan använda som grund för att återkalla ett körkort. Bland annat de brott som man direkt kopplar till ett återkallande av körkort. Exempelvis grov vårdslöshet i trafik, rattfylleri och så vidare. Rena trafikbrott är dock inte de enda grunderna som Transportstyrelsen kan åberopa.

Du skriver att din son inte avtjänar ett straff med koppling till någon trafikförseelse och det finns alltså ett utrymme för Transportstyrelsen att återkalla körkort även för andra brott. Detta framgår av 5 kap. 3 § 6 p. Körkortslagen. Där står det att ett körkort kan återkallas om ''det med hänsyn till annat brott som körkortshavaren har gjort sig skyldig till kan antas att han inte kommer att respektera trafikreglerna och visa hänsyn… ''. Transportstyrelsen har nog gjort en bedömning i att det brott om din son gjort sig skyldig till, innebär att han inte kommer att uppfylla kraven som lämplig körkortsinnehavare.

Sammanfattningsvis finns det alltså en möjlighet för Transportstyrelsen att återkalla ett körkort med anledning av en fällande dom, även om brottet inte har något direkt samband med en trafikförseelse. Det är svårt för mig att svara på om detta är rätt eller fel, bland annat eftersom det är en bedömning som Transportstyrelsen gör med hänsyn till omständigheterna i det enskilda fallet.

Jag hoppas du fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Sanaria SaadRådgivare