Återkallelse av körkort efter misstanke om rattfylleri

Hej, jag blev misstänkt för rattfylla vet inte om det är rattfylla eller grov rattfylla. Dom tog mig inte i bilen vid bilen eller med bilnycklarna på mig, jag har inte framfört bilen det var en kompis vi bråka och hon ville sätta dit mig. Jag hamnade i fyllecell och dom omhändertog mitt körkort. Har prövotiden kvar, kommer jag få tillbaka mitt körkort?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om du inte har kört alkoholpåverkad ska du inte få körkortet återkallat

Om en person har gjort sig skyldig till rattfyller eller grovt rattfylleri, ska körkortet återkallas (5 kap. 3 § körkortslagen).

Den som för ett motordrivet fordon med en alkoholhalt på minst 0,2 promille i blodet eller 0,10 milligram per liter i utandningsluften gör sig skyldig till rattfylleri (4 § körkortsstrafflagen). Är det så att du inte körde bilen med alkohol i blodet, har du således inte gjort dig skyldig till rattfylleri och ska därför inte få körkortet återkallat.

Avgörande för om du kan fällas för rattfylleri är om det går att bevisa att du körde bilen alkoholpåverkad. Det krävs hög bevisning för att någon ska bli fälld för rattfylleri och avgörande är i första hand om åklagare vill väcka åtal för förseelsen och sedan hur en domstol skulle uppfatta omständigheterna i ditt fall. Är det så att din kompis försökte sätta dit dig trots att du inte har gjort dig skyldig till rattfylleri, är det osannolikt att du skulle fällas och få körkortet återkallat. När du inte längre är misstänkt för brottet ska du få ditt körkort tillbaka.

LOB-ingripanden kan leda till att körkortet dras in

Jag vill också nämna att under vissa förutsättningar kan en persons körkort dras in, om han eller hon har uppvisat "opålitlighet i nykterhetshänseende" och därför inte bör ha körkort (5 kap. 3 § körkortslagen). Så kan bli fallet om personen vid upprepade tillfällen har blivit omhändertagen på grund av berusning. Att bli omhändertagen under prövotiden är förstås negativt, men det bör inte, såvida det inte har skett vid flera tillfällen tidigare, leda till att du får körkortet återkallat. Jag vet inte om det är aktuellt i ditt fall och vad det verkar som är det just misstanke om rattfylleri som är orsaken till att ditt körkort blivit omhändertaget.

Sammanfattning

Om du inte körde bilen alkoholpåverkad har du inte gjort dig skyldig till rattfylleri och du ska förstås inte få körkortet återkallat. Du får då tillbaka körkortet när du inte längre är misstänkt för brottet. Om domstol finner att du faktiskt har gjort dig skyldig till det, kan du räkna med att få körkortet återkallat. Det är upp till en åklagare att i sådant fall bevisa att du är skyldig, vilket, som du beskriver vad som har hänt, är osannolikt.

Hoppas detta var svar på din fråga. Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig.

Vänligen,

Gustav ÖstlundRådgivare