FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott12/04/2018

Återkallelse av körkort – Dubbelbestraffning

Min väninnas körkort blev spärrat i två månader. Förra året körde körde hon bakifrån en bil. Framförade bil panikbromsade och hon var inte nog uppmärksam på det. Sedan hade hon även solen som bländade för henne. När polisen ringde hon för förhör sa han att det är böter på 2000:- som hon godtog för att inte bråka. Vill påpeka att hon var nykter enligt kontroll, inte var påverkat av något då hon inte använder varken droger eller alkohol. Detta är en dubbel straff för hon. Det påverkar hennes arbete vilken kan leda till stora konsekvenser för hennes företag, kunder, personal. Kan man verkligen bli straffat två gånger. Transportstyrelsen anser att hon inte hållit avståndet. Undrar vilken avstånd ska man hålla i en rondell? Hon har haft körkort i snart 16 år. För flera år sedan fick hon en böte för 1500:- att hon körde 5km för fort. Sedan dess hon aldrig fått någon böte för fortkörning, parkeringsbot mm. Vad kan hon göra?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Avstånd till framförvarande fordon

Avståndet till framförvarande fordon ska anpassas så att det inte finns risk för påkörning om det saktar in eller stannar, 3 kap. 2 § trafikförordningen. Denna regel har i rättspraxis ansetts vara väsentlig ur trafiksäkerhetssynpunkt. Det innebär att det finns grund för att återkalla körkortet om avståndet till framförvarande fordon inte varit tillräckligt, 5 kap. 3 § 4p körkortslagen.

Exakt vilket avstånd en bilist ska hålla i en rondell är svårt att svara på. Det ska dock vara ett så pass stort avstånd att det inte ska finnas en risk för påkörning om bilen framför plötsligt måste bromsa.

Dubbelbestraffning

Ett förbud mot dubbelbestraffning hittas i Europakonventionens tilläggsprotokoll 7 punkten 4. Förbudet innebär att två straff för samma gärning inte är tillåtet.

Ett körkortsingripande, exempelvis körkortsåterkallelse, med anledning av brottslig gärning ska när det gäller frågan om brott föreligger grunda sig på en lagakraftvunnen dom, ett godkänt strafföreläggande, ett godkänt föreläggande om ordningsbot eller ett beslut om åtalsunderlåtelse, 5 kap. 1 § 2 st körkortslagen.

Detta systems förenlighet med förbudet mot dubbelbestraffning har prövats av högsta domstolen. Högsta domstolen gjorde bedömningen att den svenska ordningen med körkortsåterkallelse på grund av trafikbrott inte strider mot förbudet mot dubbla förfaranden och straff (ne bis in idem), NJA 2015 s. 587.

Sammanfattningsvis ses det alltså inte som dubbelbestraffning att både få böter och körkortet återkallat för samma brott.

Överklaga

Om du tycker att beslutet att återkalla körkortet är felaktigt kan du överklaga beslutet.

Överklagandet ska vara skriftligt och undertecknat av den beslut berör. I ditt överklagande ska du ange vilket beslut du vill ha ändrat, varför det ska ändras och vilket beslut du vill ha. Du ska även ange dina kontaktuppgifter och den bevisning du vill åberopa.

Överklagandet skickas till Transportstyrelsen, som sedan skickar det vidare till förvaltningsrätten för prövning.

Vill du läsa mer om hur du överklagar ett myndighetsbeslut, klicka här.

Om du önskar vidare hjälp råder jag dig att ta kontakt med vår juristbyrå som kan hjälpa dig vidare i ärendet.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Joel MyreniusRådgivare