FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott08/07/2014

Återkallelse av körkort, dubbelbestraffning?

Hej! Min sonhustru körde på en framförvarande bil i bilkö med en hastighet av ca 30 km/tim. Svårt att neka till skuld och hon tog på sig händelsen i ett telefonsamtal med en polis som uppfattades som hotfull. Hon fick böter på 3000:- vilket hon accepterade. Nu har också kommit brev om att hennes körkort är indraget 1 månad. Jag har läst om dubbelt straff men har svårt att tyda om detta gäller i det här fallet. Hon är resande säljare sedan 10-talet år med 5-6000 mil om året och har inga andra förseelser än en felparkering. Kan detta vara rimligt? Har pratat med en pensionerad polischef som inte tycker det. Hittade sedan Er sida på nätet. Hon blir dubbelt ekonomiskt lidande med tanke på sitt yrke. Jag har svårt att tro att alla som kör på en bil bakifrån blir drabbade på detta sätt. Hoppas på svar i en liten fråga med stor betydelse för en familj.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline.

Vi har tidigare svarat på en fråga som även svarar på din fråga. Den hittar du här

Om sedan påföljden i sig är för sträng är för mig omöjligt att bedöma med den lilla information som givits i frågan.

Jag hoppas du fått svar på din fråga.

Bästa hälsningar,

Robert LindströmRådgivare