FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott31/08/2016

Återkallelse av körkort

Hej, min man blev stoppad i en poliskontroll på midsommardagen vid lunchtid. Han blåsta då positivt och fick vid blodprovet svar att han hade 0,26 promille i blodet. Han erkände och vi har betalt hans böter. Vid kontakt med Transportstyrelsen så framkommer det att hans körkort kommer att dras in i ett år. Enligt dem så är det praxis och gäller alla. Vi undrar om det finns någon möjlighet att överklaga detta då vi tycker att det finns omständigheter som talar till hans fördel. Han har kört bil i över 40 år, har inga förseelser sedan tidigare , finns inte i något register och har ju inte under några omständigheter kört bil om vi hade haft minsta misstanke om att han skulle ha alkohol kvar i blodet. Han har ju naturligtvis begått ett misstag och det skall han ju ta ansvar för men det som kan tyckas är onödigt hårt är ju detta med körkortet i ett år. Hur kan vi hantera det? Vi vet att det är Transportstyrelsen som fattar beslutet men gör de inte bedömningar utifrån falla till fall och hur det har sett ut tidigare?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Till att börja med kan det som utgångspunkt nämnas att Transportstyrelsen kan återkalla ett körkort av dessa anledningar:

1. ”Du har gjort dig skyldig till rattfylleri, grovt rattfylleri eller grov vårdslöshet i trafik.

2. Du har smitit från en trafikolycka du har varit inblandad i. Det gäller även om du inte har haft någon skuld i trafikolyckan.

3. Du har gjort dig skyldig till upprepade trafikförseelser, till exempel mindre fortkörningar.

4. Du har gjort dig skyldig till exempelvis fortkörning, kört mot rött, vårdslöshet i trafik eller annan viktig trafikregel.

5. Du är opålitlig ur nykterhetssynpunkt, till exempel om polisen har tagit hand om dig för berusning vid ett antal tillfällen.

6. Du har gjort dig skyldig till ett allvarligt brott som inte behöver vara ett trafikbrott eller ha samband med bilkörning, till exempel grov misshandel eller narkotikabrott.

7. Du har en sjukdom som gör att du inte uppfyller de medicinska krav som ställs för att få ha körkort.

8. Transportstyrelsen kräver att du ska lämna ett läkarintyg eller ett bevis om godkänt och du inte kommer in med det.

9. Körkortet är utfärdat på felaktiga grunder.

Om ditt körkort återkallas enligt punkterna 1-6 beslutar Transportstyrelsen om en spärrtid, alltså så lång tid körkortet ska vara återkallat. Spärrtiden för punkt 2-6 är lägst en månad och högst tre år.”

( http://www.korkortsportalen.se/jag-har-forlorat-mitt-korkort/aterkallat/ )

Jag vet inte om ni redan har ingett ett yttrande till Transportstyrelsen angående det som hänt. Ett yttrande bör i alla fall inlämnas där ni kan förklara saken/händelseförloppet och vad Transportstyrelsen borde ha i åtanke vid sin bedömning. Yttrandet kan exempelvis lyfta fram argument som förklarar varför det inte borde bli så lång återkallelse (t.ex att han är ostraffad, låg promillehalt osv).

Om det är för sent att lämna in ett sådant yttrande, och Transportstyrelsen redan fattat sitt beslut, så överklagas Transportstyrelsens beslut om återkallelse av körkort hos förvaltningsrätten. För mer information om hur man går tillväga vid ett sådant överklagande kan du läsa här: http://www.domstol.se/Myndighetsbeslut/Overklaga-myndighetsbeslut/

Jag hoppas att detta varit till hjälp!

Mvh

Petter WestergrenRådgivare