FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott21/03/2016

Återkallelse av körkort

kan dom ta körkortet för ett så lågt värde som 0,002

Lawline svarar

Hej,

Den som för ett motordrivet fordon efter att ha förtärt alkoholhaltiga drycker i så stor mängd att alkoholkoncentrationen under eller efter färden uppgår till 0.2 promille i blodet döms för rattfylleri till böter eller fängelse i högst sex månader, detta följer av 4§ lag om straff för vissa trafikbrott. Vid grovt rattfylleri är straffpåföljden fängelse i högst två år, gränsen för grovt rattfylleri går vid 1 promille, detta framgår av 4a§ ovan nämnda lag.

0,002 som du frågat efter motsvarar 2 promille (2 tusendelar), vilket är mycket över den tillåtna gränsen på 0.2 promille. Rattfylleri leder så gott som alltid till återkallelse, vid grovt rattfylleri är spärrtiden normalt sett 24 månader. Svaret är alltså att de kan återkalla ditt körkort.

Vänligen,

Jens ÖdmanRådgivare