FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott31/12/2019

återkallelse av körkort

Återkallat körkort.

Polisen stoppade mig plus passagerare av okänd anledning.

Blev av med mitt körkort efter blod och urin provtagning, provtagningen och blodet visade positivt på marijuana. Kortet togs på plats.

Jag var inte under påverkan och hoppades på att det inte blev återkallat körkort utan ringa narkotikabrott.

Blev stannad någon månad efter men hade inte fått delgivning så förmodade jag kunde köra, men blev olovlig körning.

Just nu har jag fått en spärrtid på ett år som nu blev förlängt till 18 månader totalt, lämnade in yttrande inför första beslutet men inte andra då jag inte hade kännedom om att det pågick en ny förhandling.

Är skriven hos mina föräldrar där kollektivtrafik går, bor dock i hällesåker där bussförbindelserna är väldigt sällan. Jobbar även heltid och har fast anställning på McDonalds 24/7 så har extrema svårigheter att ta mig till jobbet som ligger längsmed motorvägen... har inte fått en skriftlig varning från min chef än, men muntlig pga svårigheten att ta mig till och från jobbet i tid.

Har även en fantastisk möjlighet till utbildning och lärling som målare, dock inte utan körkort i nuläget..

Snälla är det helt kört för mig eller finns det något hopp????

Är helt desperat, hela mitt liv som jag kämpat för håller på att rasera väldigt fort..

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Om jag förstått frågan rätt, då har du inte lämnat in ett yttrande innan det andra beslutet fattats. Dock finns det fortfarande möjlighet att överklaga Transportsstyrelsens beslut.

Beslutet kan överklagas till förvaltningsrätten ( 8 kap. 1 punkt Körkortslagen). Överklagan skickas till Transportstyrelsen – som sedan skickar in den till förvaltningsrätten för bedömning. Då kan Transportsstyrelsen ta ställning till om det finns särskilda skäl för att ge en varning (5 kap. 9 § stycke 1 Körkortslagen). I en rad avgörande har Högsta förvaltningsdomstolen uttalat sig om när en varning kan vara tillräcklig – till exempel i fall då föraren har stort behov av sitt körkort, inte har gjort sig skyldig till några trafikbrott tidigare och har lång erfarenhet av att köra bil. (se Tex RÅ 1994 Ref 41).

Har du väldigt stort behov av ditt körkort för att kunna arbeta – och inte gjort dig skyldig till tidigare trafikbrott – talar mycket för att en Transportstyrelsen hade kunnat utfärda en varning istället. Det som dock talar emot det är att du körde bil efter att ditt körkort dragits in.

Dock skadar det inte att skicka in en överklagan och yrka på att du istället för återkallelse meddelas en varning. Observera att överklagandet skall ske inom tre veckor från beslutet.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh,

Lawline RådgivareRådgivare