Återkallelse av körkort

Hej!

Jag funderar om min körkort har återkallat i min person bil påverkar den på min D körkort???

Tack.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om en återkallelse av bilkörkort (B-körkort) påverkar ditt D-körkort. För att hitta svar på din fråga får vända oss till körkortslagen (KörkL).

Det framgår inte av din fråga vad ditt B-körkort skulle vara återkallat för men återkallelse-punkterna återfinns i 5 kap. 3 § KörkL och består av nio olika punkter. Som är:

1. Du har gjort dig skyldig till rattfylleri och/eller grov vårdslöshet i trafik.

2. Du har smitit från en trafikolycka du har varit inblandad i, oavsett om du själv orsakade olyckan eller inte.

3. Du har gjort dig skyldig till upprepade trafikförseelser, till exempel flera mindre fortkörningar.

4. Du har gjort dig skyldig till en väsentlig trafikförseelse som exempelvis fortkörning eller kört mot rött.

5. Du är opålitlig vad gäller nykterhet, t ex om du omhändertagits för berusning vid ett antal tillfällen.

6. Du har gjort dig skyldig till återkommande eller allmän (grov) brottlighet, inte bara trafikbrott.

7. Du har en sjukdom som gör att du inte uppfyller de medicinska krav som ställs för att få ha körkort.

8. Du har inte lämnat in efterfrågade läkarintyg, intyg om godkänt förarprov eller liknande.

9. Du har fått körkortet på felaktiga grunder.

I 5 kap. 4 § KörkL framgår vidare att en återkallelse kan omfatta flera behörigheter, vad som bestämmer om det bara är B-körkort eller inte bedöms utifrån anledningen till återkallelsen.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Oliver FribergRådgivare