FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott26/04/2019

Återkallelse av körkort

Vad händer med mitt körkort. Min prövotid har gått ut, men jag var så dum o provade lite narkotika. Sen blev jag stoppad o fick åka på blod o urinprov o båda visade positivt.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Återkallelse

Enligt 5 kap. 1 § 2 stycket körkortslagen kan transportstyrelsen återkalla ett körkort med anledning av bland annat en lagakraftvunnen dom. Skulle du således dömas för drograttfylleri kan Transporstyrelsen återkalla ditt körkort enligt 5 kap. 3 § punkt 1b körkortslagen. Enligt denna punkt kan ett körkort återkallas om körkortshavaren har gjort sig skyldig till rattfylleri i enlighet med 4 § lag om straff för vissa trafikbrott. Beroende på hur påverkad du var när polisen stoppade dig skulle du även kunna dömas för grovt rattfylleri, se 5 kap. 3 § punkt 1c körkortslagen. Jag utgår dock i mitt svar från att det rör sig om drograttfylleri av normalgraden.

Spärrtid

Om transportstyrelsen skulle besluta att återkalla ditt körkort, ska de även enligt 5 kap. 6 § körkortslagen besluta om en spärrtid, dvs, en tid inom vilken ett nytt körkort inte får utfärdas. Spärrtidens längd varierar från fall till fall, men HD har i RÅ 2008 ref. 12 fastställt att en spärrtid vid drograttfylleri inte bör understiga 12 månader. Skulle spärrtiden överstiga 12 månader måste du göra ett nytt förarprov, med kunskapsprov och körprov.

Sammanfattning

Sammanfattningsvis har transportstyrelsen rätt att återkallat ditt körkort om du döms för drograttfylleri. Skulle ditt körkort återkallas, kan du även förvänta dig att få vänta minst ett år innan du på nytt kan ta körkort.

Jag hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Sam NaderiRådgivare