FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott27/04/2018

Återkallelse av körkort

Hej. För några dagar sen så stötte jag på polisen när jag å några polare va ute å gick. Dom tyckte vi såg påverkade ut så dom bad oss å pissa direkt på plats. "Hade inga droger på oss och bråkade inget med polisen när dom stannade oss" Har rökt grönt ungefär 4 gånger i veckan under en längre period så kommer såklart torska. Nu till min fråga, jag jobbar som lastbilschaufför och har haft körkortet i 7år och CE behörigheten sen 4år. "Aldrig tidigare dömd eller några problem hos polisen". Kan mitt positiva test påverka mitt körkort? För polisen på plats sa att om jag pissar positivt så blir det ringa narkotikabrott men ska inte påverka mitt körkort. Tänkte om det är annorlunda nu när jag är yrkeschaufför. Kan även tillägga att jag har slutat helt med drogerna efter denna händelse så kommer inom några veckor eller 1månad ungefär kunna visa negativt prov.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du aldrig tidigare har åkt fast för narkotiska brott eller suttit i fyllecell. Detta är alltså förstå gången som polisen visar "intresse" för dig på grund av ditt onyktra tillstånd. Innan jag går in på ditt fall tänket jag prata lite om körkort.

Allmänt om körkort

Körkort är ingen rättighet, utan ses istället som en form av förtroende som staten har tilldelat vissa av sina medborgare. Detta förtroende kan man förlora av flera olika anledningar. Ofta handlar det om att man kört vårdslöst, att man kört berusad eller begått allvarlig brottslighet inom andra områden. Reglerna om detta regleras i Körkortslagen 5 kapitlet 4 §. https://lagen.nu/1998:488

Det aktuella fallet

I ditt fall är det punkt 5 som kanske skulle aktualiseras: opålitlighet i nykterhetshänseende. Denna punkt innebär att även personer som inte har åkt fast för rattfylleri kan bli av med sitt körkort om de inte kan anses tillförlitliga i nykterhetshänseende. Detta är en preventiv åtgärd och tanken är helt enkelt att personen ska bli av med kortet innan en olycka sker. Det brukar dock krävas några flera händelser när personen är berusad innan körkortet återkallas. Jag har inte hittat några indikationer på att en yrkesförare skulle bedömas hårdare. Min slutsats är att du inte har något att oroa dig för den här gången men om du blir tagen igen så finns det risk för att du blir av med det.

Lawline RådgivareRådgivare