FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott17/10/2016

Återkallelse av körkort

Hej! Har fått mitt körkort återkallat 2 gånger under 1år för fortkörning. Kommer jag få ta om körkortet nu?

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga och för att du använder dig av Lawline!

Huvudregeln när det kommer till återkallelse av körkort är vilken spärrtid (tiden som måste passera innan du får ansöka om nytt körkort) du fått.

Om spärrtiden är över 12 månader eller återkallandet sker under din prövotid (två år efter det att du avlagt ett godkänt förarprov) behöver du ta om körkortet.

Det är svårt att svara exakt på din fråga utan att veta anledningen till varför ditt körkort återkallats, då vissa brott leder till att du förlorar ditt körkortstillstånd per automatik, du kan läsa mer här.

Som du skriver har ditt körkort blivit återkallat två gånger inom loppet av ett år, vilket kommer beaktas av handläggaren som bestämmer om du får en varning eller återkallat körkortstillstånd, men det är som sagt svårt att säga utan att veta vad trafikförseelserna bestod av.

Om du har fler frågor är du varmt välkommen att höra av dig igen!

Anonym AnonymRådgivare