FrågaAVTALSRÄTTGåva26/11/2017

Återkallelse av gåva?

Hej

Min svärmor har skrivit ett var sitt gåvobrev till sina 2 barn att de skall få en lika del pengar var av husförsäljning efter skatter, avgifter och kostnader för att sälja svärmors hus. Efter att dessa har undertecknats har sonen försökt att ta över mammans ekonomi och samtliga rättigheter genom att först missbruka en framtidsfullmakt genom att sätta den i bruk 2 dagar efter att den signerats. Mamman är frisk och ville inte detta, sonen gjorde det ändå. Genom att häva fullmakten och få friskhetsintyg från läkare samt anlita advokat lyckades framtidsfullmakten hävas. Då försöker sonen ta över mammans tillgångar o rättigheter igen genom att ansöka till tingsrätten för att bli hennes förmyndare över kapital med mera. Påtalar att mamman behöver hjälp och inte klarar sig själv. Detta har mamman och dotter motsagt sig och med utsedd advokat av förmyndarenheten vunnit och hon har en 2:à gång återtagit sin rätt att klara sig själv.

Nu känner mamman sig så sviken och bedragen av sin son att hon inte vill fullfölja sin gåva till honom, även om det finns gåvolöfte men inte fullbordats, går det att häva löftet

Och bestrida gåvan då han har svikit sin mamma och gjort henne orätt enligt ovan ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Regler om din fråga finner vi i Gåvolagen.

Med tanke på att din svärmor inte har fullgjort gåvan än, det vill säga att huset inte har sålts och pengarna har tillkommit sonen, så finns det möjlighet att återkalla gåvolöftet. Detta kräver dock att gåvotagaren (sonen) har gjort din mor en "märkbar" orätt. Det du beskriver att sonen har gjort mor din svärmor skulle jag absolut anse vara en godtagbar grund till att återkalla gåvolöftet. Det krävs dock att hon gör det och meddelar sonen om sin återkallelse inom ett år från det att hon fick reda på att dessa händelser inträffade, (5§ Gåvolagen).

Det skulle även kunna finnas ytterligare en möjlighet att återkalla gåvolöftet och det är att påtala att det skulle vara ett oskäligt avtal genom en av ogiltighetsreglerna i Avtalslagen. Det nämns här i att omständigheter som inträffar efter det att avtalet (gåvobrevet) gjordes kan medföra att det numera anses som oskäligt och därför inte längre ska gälla. Med tanke på hur illa sonen tycks ha betett sig i detta fall så ser jag inga större hinder till att en sådan talan inte skulle komma att gå igenom, (36§ Avtalslagen).

Jag hoppas att du fick svar på din fråga och tveka inte på att höra av dig igen!

Vänligen

Lisa GustafssonRådgivare