Återkallelse av bindande avtal genom 39§ Avtalslagen (re integra)

Hej! Igårkväll mejlade jag på en annons på blocket om ett sängskåp, kl 10.00 idag ringer säljaren upp mej och säger att skåpet finns kvar och många som ringt på det och är intresserade. Jag säger att jag är otroligt intresserad och ska bara ringa och kolla upp med min pojkvänn om att anordna upphämtning av skåpet. Ordnar det och pengarna ringer upp tanten som säljer och kommer överens med henne om att jag ska ha skåpet och åker snart från Norrtälje, säljaren bor i Sthlm. Hon säger att kommer du före kl 15.30 då en annan intresserad ska komma och titta så är skåpet ditt! Jag svarar henne att Ja självklart gör jag det för jag ska köpa skåpet!!! Åh vad bra svarar hon! Det går en stund och hon ringer och säger att dom ska på lunch nu så vi inte kom just då, jag talar om att vi har ännu inte hunnit åka, då min pojkvänn måste avsluta det han höll på med på jobbet, MEN att vi kommer före kl 15.30 utan tvekan!!! Oh så bra svarar hon igen, men tänk på att det måste vara två starka karlar som hämtar och bär det! För jag&min pojkvänn klarar absolut inte av det! Jasså jaha okay, jag fixar det svarar jag henne!.

Ett sängskåp så vitt jag vet måste man ju skruva ner i delar vad jag vet? Vi hade förberett oss på det och packat med verktyg. Det går ett tag till och jag är exalterad och glad över att äntligen fått tag på ett sängskåp med madrasser till ett bra pris, bor trångt med två barn.

Min mobil ringer igen, det är hon som då meddelar att det är ingen idé vi åker för d är sålt!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utgångspunkten inom avtalsrätten är att anbud och accept innebär att ett avtal är slutet och därmed ska hållas. Muntliga anbud och accepter är lika bindande som skriftliga, om än ofta mycket svåra att bevisa. Sådana annonser som läggs ut på blocket är emellertid inte anbud utan så kallade utbud, eftersom annonsören givetvis inte genom annonsen blir skyldig att mot betalning ge ett exemplar till samtliga intresserade. I och med annonsen har alltså inget bindande åtagande för säljaren uppkommit.

Frågan blir då om bindande anbud uppkommit i ett senare skede. När tanten sa att "kommer du före kl 15.30 är skåpet ditt" får enligt min mening tolkas som ett bindande anbud, eftersom det är tillräckligt preciserat och ger uttryck för en klar vilja och avsikt hos henne. Muntliga anbud måste enligt avtalslagen (AvtL) 3§ st 2 https://lagen.nu/1915:218 antas direkt, vilket du gjorde när du som svar sa att "självklart kommer jag för jag ska köpa skåpet”. Därmed är ett avtal i egentlig mening slutet.

Emellertid finns det i AvtL 39§ en bestämmelse som kallas re integra. Enligt denna bestämmelse kan ett avtal som slutits brytas om endast kort tid har förflutit och avtalet inte har hunnit inverka bestämmande på motpartens (ditt) handlingssätt. Jag förstår situationen så, att tanten ringde upp dig igen kort tid efter er överenskommelse och ångrade sig. Jag tolkar det även så att ni inte hade hunnit sätta er i bilen för att åka iväg till tanten när ni fick återbudet och att din pojkvän inte hade hunnit komma hem från jobbet. Därmed hade överenskommelsen inte inverkat bestämmande på ditt handlingssätt enligt min bedömning.

Det är viktigt att känna till att re integra-bestämmelsen ska tillämpas med försiktighet. Det råkar dock vara så att ett mål som är snarlikt ditt fall är uppe i Högsta domstolen för avgörande just nu. Det handlar om budgivning på Facebook. Hovrätten tillämpade re integra-bestämmelsen och dömde att säljaren hade rätt att bryta avtalet. Mot bakgrund av likheten mellan era fall, samt att hovrättens dom är å det närmaste dagsfärsk, kan min bedömning inte avvika från den som hovrätten gjort. Observera dock att fallet är uppe i Högsta domstolen (HD) just nu, och att HD kanske tar avstånd från hovrättens dom.

Jag bifogar en artikel där du kan läsa om detta intressanta fall.http://www.dagensjuridik.se/2015/12/bindande-avtal-vid-auktion-pa-facebook-hd-ska-visa-var-skapet-ska-sta

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare