FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott06/12/2014

Återkallat körkort på grund av opålitlighet i nykterhetshänseende

Hej! Jag har fått mitt körkort indraget efter att ha hamnat i fyllecell för många gånger. Spärrtiden är satt till 6 månader. Det jag undrar är om det finns några lagar eller särskilda bestämmelser om jag måste ta om mitt körkortet eller om jag får tillbaka det automatiskt efter spärrtidens slut? Och om det är värt att överklaga, och vad man ska tänka på i sånt fall?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej!

Ditt körkort har blivit återkallat med stöd av bestämmelsen i Körkortslag (1998:488) 5 kap 3 § p 5 (se https://lagen.nu/1998:488#K5P3S1). Där framgår att körkort får återkallas om körkortsinnehavaren på grund av opålitlighet i nykterhetshänseende inte bör ha körkort. Eftersom du har ”hamnat i fyllecell för många gånger” kommer du troligtvis inte vinna någon stor framgång genom att överklaga.

När din spärrtid har gått ut kommer du däremot inte att behöva ta om ditt körkort (KKL 5 kap 14 § st 3 se https://lagen.nu/1998:488#K5P3S). Det räcker istället med att du har nytt körkortstillstånd. Du kan ansöka om sådant även under spärrtiden. Därefter behöver du bara ansöka om nytt körkort hos Transportstyrelsen.

Lycka till!

Lawline RådgivareRådgivare