Återkallat körkort eller varning?

Hej ni på Lawline.

Jag var nyss med om en hastighetsöverträdelse som jag själv var vållande för.

Händelseförlopp: Jag körde i 133km/h i snitt enligt polisen på en 110-väg (Motorväg) , väglag var torrt och det var mörkt, 2-3 bilar på samma väg på en sträcka på ungefär 3km, alla låg i högerfil och jag i vänsterfil. Min prövotid går ut om 3 dagar, dom tog inte körkortet på plats men gav mig en böter på 2.800:-

Jag pratade med polisen och dom sa att det är transportstyrelsen som bestämmer om jag får behålla det eller inte, jag har inte en enda anmärkning under mina 1 år och 362 dagar.

Kommer jag att få behålla mitt körkort och tuffa på som vanligt efter jag betalt min böter?

Tack

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vände dig till Lawline med din fråga!

Som utgångspunkt om man begår ett trafikbrott under sin prövotid, och körkortet återkallas, så ska man göra om både förarprov- och teoriprov (5 kap. 3§ 4p. körkortslagen). Det finns ibland dock utrymme för Transportstyrelsen att endast ge en varning istället för att återkalla körkortet, om brottet som i ditt fall avser en hastighetsöverträdelse (5 kap. 9§ körkortslagen), om en varning kan anses vara en tillräcklig åtgärd. Dessa skäl kan ha att göra med tillfället då du begick gärningen och dina personliga förhållanden. Då tittar man på hur allvarligt brottet var, vilken trafikfara som uppstått och liknande, samt om du tidigare gjort dig skyldig till trafikbrott och hur länge du haft körkortet. Ju kortare tid du haft körkortet och ju fler brott man begått, ju mindre är sannolikheten att de kommer ge dig en varning (prop. 1997/98:124 s. 40-41).

Utifrån detta är det alltså inte helt osannolikt att Transportstyrelsen skulle ge dig en varning istället för att återkalla körkortet, men jag kan tyvärr inte säga det med någon säkerhet. Det är en bedömning Transportstyrelsen gör i varje enskilt fall. Men om de inte skulle besluta om en varning, och istället återkalla ditt körkort, så blir du tvungen att ta om körkortet efter spärrtiden. Du kan läsa mer om detta på Transportstyrelsens hemsida.

Hoppas du har fått någon vägledning i dina frågor. Jag beklagar att det tagit tid att få svar, men vi har väldigt många frågor att besvara varje månad. Hoppas svaret kunnat vara till någon hjälp.

Vänligen,

Sara PedersenRådgivare