FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott28/02/2016

Återkallat körkort

Hej jag körde 90 på en 70 väg och jag hat pörvtid på mit körkortet kan den blir åtklas?

Lawline svarar

Hej,

Jag tolkar det som att Du undrar om Ditt körkort kommer återkallas.

Transportstyrelsen fattar beslut om körkortsingripande. Med körkortsingripande avses återkallelse av körkortet, varning eller att körkortsinnehavet förenas med villkor om alkolås (5:1 körkortslagen). Se, https://lagen.nu/1998:488#K5P1S1.

Körkort kan återkallas om:

1. Du har gjort dig skyldig till rattfylleri, grovt rattfylleri eller grov vårdslöshet i trafik.

2. Du har smitit från en trafikolycka du har varit inblandad i. Det gäller även om du inte har haft någon skuld i trafikolyckan.

3. Du har gjort dig skyldig till upprepade trafikförseelser, till exempel mindre fortkörningar.

4. Du har gjort dig skyldig till exempelvis fortkörning, kört mot rött, vårdslöshet i trafik eller annan viktig trafikregel.

5. Du är opålitlig ur nykterhetssynpunkt, till exempel om polisen har tagit hand om dig för berusning vid ett antal tillfällen.

6. Du har gjort dig skyldig till ett allvarligt brott som inte behöver vara ett trafikbrott eller ha samband med bilkörning, till exempel grov misshandel eller narkotikabrott.

Se, https://lagen.nu/1998:488#K5P3S1.

Om ett återkallelsebeslut fattas av Transportstyrelsen måste Du utföra ett nytt förarprov, dvs. göra om uppkörningen eftersom Du fortfarande har prövotid.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare