FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott31/12/2017

Återkallat förarbevis

Hej. Min son gjorde sig skyldig till en trafikförseelse genom olovlig körning, (trimmad A-traktor). Körkortet togs inte på plats utan han fick behålla det i 2 månader tills det kom ett brev att det skulle återkallas tillsammans med körkortstillståndet. Efter denna förseelse så har han hunnit ta förarbevis på snöskoter. Då det inte står i återkallelsen att förarbeviset skall lämnas in så antar vi att han fortfarande får köra snöskoter. Stämmer detta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Trafikförseelser kan leda till att både körkortet och förarbeviset blir inkallat.
Vid en trafikförseelse så får den som begått trafikbrottet både körkortet och förarbeviset prövat.
Om förarbeviset inte nämns i brevet ni fått hem kan det vara så att förarbeviset inte dragits in.
För att få ett korrekt svar på frågan råder jag er att kontakta Transportstyrelsen.

Vänligen,

David McKenzieRådgivare