FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott27/01/2019

Återkallas ens körkort vid en trafikolycka på grund av halka, trots att en kört under hastighetsgränsen?

Hej!

Min son har haft sitt körkort i 1,5 år och har inga trafikförseelser sedan tidigare. Han har några månader kvar på sin prövotid. En tidig morgon för två veckor sedan krockade han. Han körde ut ur en rondell mot tvåfilig väg och lade sig i V fil för planerad färd framåt. Det var mycket halt och ca 200 meter längre fram kom han emot snömodd (hastighet ca 80 på 100 väg) körde in i vajerräcket och drogs sedan mot H fil och krockade mot en bil, sedan tillbaka mot V fil innan bilen stannade. Polisen anser i sin utredning som ännu inte är klar att det är vårdslöshet i trafik och att han har gjort en omkörning i hög hastighet. Sonen säger att det inte var en omkörning då han omedelbart efter rondellen lade sig i V fil för att där ligga kvar ner mot centrum. Hur stor är chansen för att körkortet återkallas? Det var mörkt och halt.

Lawline svarar

Hej och tack så mycket för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret på din fråga regleras i körkortslagen [KörkL] och lag [1951:649] om straff för vissa trafikbrott [TBL].

I körkortslagens femte kapitel anges det på vilka grunder ett körkort kan återkallas. Det kan exempelvis vara att körkortsinnehavaren varit grovt vårdslös i trafik, varit grovt påverkad av alkohol eller narkotika eller vid upprepade tillfällen brutit mot trafikförseelser och därmed visat en bristande vilja/förmåga att rätta sig efter trafikreglerna [5 kap. 3 § KörkL]. Med tanke på att din son inte, som jag har förstått det, varit drogpåverkad under färden eller begått några trafikförseelser tidigare finns det en chans att Transportstyrelsen anser att denna händelse enbart var en engångsföreteelse och att han därmed bara ska bli varnad och få betala böter. Samtidigt finns det förutsättningar för att återkalla körkort även i andra situationer och det är om din son anses ha brutit mot en trafikregel som är väsentlig ur trafiksäkerhetssynpunkt, under förutsättning att överträdelsen inte ses som ringa. Med "ringa" menas "mindre allvarlig" [5 kap. 3 § fjärde punkten, KörkL]. I ditt fall skulle en kunna argumentera för att omständigheterna varit ringa med hänsyn till att din son inte överskridit den tillåtna hastigheten utan snarare anpassat sig till att det var mörkt och halt på vägarna. Samtidigt kan det varit påkallat att köra ännu långsammare med hänsyn till rådande vägförhållanden och exakt hur situationen var i din sons fall kan jag inte uttala mig om då jag inte var på plats. Om din sons agerande ses som vårdslöshet i trafik kan det falla under 5 kap. 3 § fjärde punkten KörkL och därmed leda till att hans körkort återkallas samt att han får betala dagsböter för sin vårdslöshet.

Vad krävs för att agerandet ska vara vårdslöshet i trafik?

För att din son ska anses ha varit vårdslös i trafiken krävs det att han i väsentlig mån brustit i den omsorg och varsamhet som med hänsyn till omständigheterna ska beaktas för att förhindra uppkomsten av en trafikolycka [1 § TBL]. Enligt förarbeten till bestämmelsen kan en ta hänsyn till förarens körsätt genom att jämföra det med en "normalt skicklig förares körsätt". I den bedömningen tar en hänsyn till vad föraren insåg eller borde insett och om det fanns något som hen kunde gjort för att förhindra uppkomsten av trafikolyckan. I ditt fall har jag tyvärr inte tillräcklig information för att kunna göra den bedömningen, men precis som nämnt ovan kan en ta hänsyn till att din son anpassat sin hastighet efter rådande vägförhållanden, men samtidigt kan det varit så halt och mörkt att han borde kört långsammare eller vidtagit andra åtgärder för att förhindra risken för en trafikolycka.

Måste körkortet återkallas om sonen anses ha agerat vårdslöst i trafiken?

I vissa fall kan det beslutas att en person ska tilldelas en varning istället för återkallelse av körkortet, men detta gäller bara om varningen av särskilda skäl kan ses som en tillräcklig åtgärd [5 kap. 9 § KörkL]. Det är upp till Transportstyrelsen att avgöra huruvida det räcker med en varning. Som huvudregel brukar det första körkortsingripandet innebära en varning när en person brutit mot en trafikregel som är väsentlig ur trafiksäkerhetssynpunkt. Däremot kan undantag göras för de situationer där Transportstyrelsen betraktar överträdelsen som allvarlig, vilket inte är helt omöjligt i detta fallet. Då kan det vara så att de beslutar att återkalla körkortet.

Om din sons körkort återkallas kommer en tid bestämmas för en period där han inte kan ta körkort, en s.k spärrtid. Tiden brukar vara mellan 1 månad till 3 år. Vid grov vårdslöshet i trafik kan körkortet återkallas till lägst ett år, men eftersom din sons handlande betraktats som vårdslöshet kan det förhoppningsvis vara så att tiden blir kortare [5 kap. 6 § KörkL]. Eftersom din sons körkort återkallas under prövotiden måste han göra om förarprovet [teoridelen och uppkörningen]. För att kunna göra provet måste din son ansöka om ett körkortstillstånd vilken han kan göra när sex månader återstår av spärrtiden. Utöver detta måste din son också göra om riskutbildningarna om giltighetstiden för dessa gått ut.

Sammanfattning och min slutgiltiga bedömning

Utefter den information du givit mig och utefter den information jag presenterat för dig gör jag följande bedömning: Din sons körkort kan återkallas om han anses ha kört vårdslöst i trafiken och i samband med återkallandet kan han även behöva betala dagsböter. I sådana fall kommer han inte få tillbaka körkortet förrän inom en viss tid på 1 mån till 3 år, beroende på vad Transportstyrelsen finner lämpligt med hänsyn till fallet. Ett återkallande av körkortet under prövotiden leder till att din son måste göra om förarprovet, ansöka om körkortstillstånd och ev. göra om riskutbildningarna om giltighetstiden för dessa gått ut.

Om din son med hänsyn till omständigheterna inte anses ha handlat vårdslöst i trafiken, t.ex. genom sin anpassade hastighet, skadans omfattning m.m kan det vara så att Transportstyrelsen delar ut en varning istället. Dock med hänsyn till att en annan bil skadats och att en borde ta hänsyn till halka när sådana förhållanden råder på vägen gör att bedömningen kan bli återkallelse istället. Det är som sagt upp till Transportstyrelsen att göra den bedömningen och inget jag kan säga med säkerhet.

Hoppas du fick svar på din fråga. Hör gärna av dig igen om du undrar något mer!

Med vänliga hälsningar,

Matilda HetlesaetherRådgivare