Återbetalningsskyldighet vid felaktigt utbetalad lön

Hej!

Jag fick helt plötsligt hem ett brev från mitt lönekontor att jag har en löneskuld på nästan 16.000 kr. De säger att min arbetsgivare har skrivit fel i mitt anställningsavtal. Jag gick över från dagtjänst till natt. Min lön blev plötsligt sämre trots natt ob. Jag kontaktade lönekontoret ang. min lön om den stämde.

Vilket de försäkrade mig om att det gjorde. De visste att jag ändrat min tjänst. Min lön har fortsatt att krångla i flera månader och jag har kontaktat löne fler gånger om allt stämmer, och får svar på att det stämmer.

Jag pratade med de senast för en vecka sedan igen. De sa allt var ok. Nu kom skulden?

Vart de där pengarna skulle komma ifrån är en bra fråga. Jag har definitiv inte misstänkt att jag fått för mkt lön utan snarare tvärtom, därav kontaktat lönekontoret. I december månad uteblev min lön, då de "glömde" betala ut den. De gjorde sedan en "korrigering" där de drog ca 4000 kr. De sa att nästan alla fått för mycket men det skulle inte hända igen. Så totalt skulle det med detta var uppe i 20.000 kr! Vilket är galet mycket pengar. Jag har mail konversationer där de på lönekontoret bekräftar att allt stämmer.

Är jag verkligen återbetalnings skyldig?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga,

Det finns inga lagregler om felaktiga löneutbetalningar. Istället tillämpas en princip som kallas condictio indebiti som anger under vilka omständigheter felaktigt utbetalade summor måste återbetalas och inte. Ett undantag till när beloppet måste återbetalas är då den som mottagit beloppet inrättat sig efter betalningen i "god tro", det vill säga utan misstanke om att betalningen inte var avsiktlig. Ju längre tid som passerat ju troligare är det att beloppet inte måste återbetalas. Överlag kan sägas att domstolspraxis är sträng avseende företag som gör felbetalningar då det ställs relativt höga krav på företag ska vara noggranna med sina finanser (se exempelvis rättsfallet NJA 1999 s 575).

Sammanfattningsvis talar de omständigheterna att du inte haft något skäl att misstänka att lönen var felaktigt utbetalad, att du anpassat dig efter betalningen samt att din arbetsgivare verkar ha dröjt med att kräva tillbaka pengarna starkt för att du har rätt att behålla pengarna enligt principen om condictio indebiti.

Hoppas att svaret var till hjälp och tveka inte att höra av dig ifall du har några fler frågor!

Vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare