Återbetalning av swish-lån

Finns det något sätt att få tillbaka sina pengar som en vän lånat? Jag har ett mejl där hon lovar swisha så fort hon kommer till Sverige fr semester där vi var tillsammans och där hon lånade pengarna. Har också ett utomstående vittne som hört henne lova detta. Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om jag förstår dig rätt har du lånat ut pengar till en person, som du nu önskar få återbetalt.

Eftersom det verkar ha uppstått en tvist om gälden bör du som första steg vända dig till tingsrätten. Där ska du ansöka om stämning genom ett förenklat tvistemål (FT-mål). Du ska begära att domstolen fastställer att skulden existerar med ett exakt belopp (plus ränta, enligt räntelagen) samt att personen som du lånat ut pengarna till fullgör sitt betalningsansvar.

Till stämningsansökan ska du bifoga allt underlag du har, Swish-bekräftelser och SMS-utskrifter samt övriga bevishandlingar som styrker svarandes betalningsansvar.

En ansökan om stämning kostar 900 kr hos tingsrätten, kostnaden läggs på den ursprungliga skulden som svarande sen kommer behöva återbetala.

När du sedan fått en dom, kommer den att ligga till underlag för en exekutionstitel som du kan vända dig till Kronofogdemyndigheten med, genom att ansöka om betalningsföreläggande.

Kronofogden söker sedan det praktiska med att driva in skulden.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Yekta KeskinRådgivare