FrågaOFFENTLIG RÄTTCSN04/02/2015

Återbetalning av studielån och utlandsboende

Hej,

Jag har tidigare bott i Sverige i 10 år och tog CSN studielån (4 år) när jag studerade på högskolan. Jag är Thailändsk medborgare och hade svensk uppehållstillstånd. Nu har jag flyttat utomlands och inte bott i Sverige under dom senaste 10 åren. Migrations verket har beslutat att återkalla mitt uppehållstillstånd vilket betyder att jag nu inte har något som helst anknytning till Sverige.

Frågan är om CSN lagen om återbetalning gäller. Kan jag sluta betala tillbaka?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Eftersom du har fått studielån så ska du betala tillbaka det, vilket framgår av Studiestödslag (1999:1395) 4:1 första stycket. Även om du inte är bosatt i Sverige och därför inte taxeras för din huvudsakliga inkomst i Sverige så skall du betala tillbaka studielånet på samma sätt som andra låntagare (Studiestödsförordning (2000:655) 4:4 första stycket). Att notera är också att CSN:s fordran som avser återbetalning av studielån preskriberas först 25 år efter utbetalningen (Studiestödslag 6:12). Eftersom du erhöll studielån för mellan 10 och 20 år sedan så är fordringarna med andra ord inte preskriberade och CSN har därför fortfarande rätt att kräva betalning.

Under vissa omständigheter så kan du begära en nedsättning av årsbeloppet, det vill säga vad som ska betalas varje kalenderår i fråga om amortering och ränta (Studiestödslag 4:12). Ett exempel på en omständighet som medför att årsbeloppet kan nedsättas är synnerliga skäl i form av att du är varaktigt beroende av socialt stöd eller har tillfälligt begränsad betalningsförmåga på grund av oförutsedda händelser (Studiestödslag 4:13 punkt 3).

Med vänlig hälsning
Daniel NykvistRådgivare