Återbetalning av lån om inget förfallodatum/återbetalningsplan finns

Mitt ex har lånat ut pengar til mig till kontantinsats till min lägenhet. Kontraktet som är skrivet säger endast att jag har lånat en viss summa pengar av honom men det finns inget skriftligt avtal vad gäller återbetalning av skulden, det finns endast muntligt. Mitt ex har en tendens att vilja göra mig illa om han inte får som han vill och jag är nu rädd att han kan kräva omedelbar återbetalning av hela summan vilket tvingar mig att sälja, kan han göra det?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du har vänt dig till oss på Lawline med din fråga.

Tyvärr är det precis som du säger. Ditt ex kan kräva omedelbar återbetalning av hela lånebeloppet om det saknas avbetalningsplan eller förfallodatum - detta enligt 5 § Skuldebrevslagen - se här. Visserligen säger du att ni har kommit överens muntligt om återbetalningen , men i och med att det inte finns i skrift är det troligtvis ganska svårt för dig att bevisa.

Även om mitt svar inte riktigt var till din fördel, hoppas jag ändå att du har fått svar på din fråga.

Behöver du ytterligare rådgivning om hur du ska gå vidare i din situation rekommenderar jag dig att ta kontakt med vår juristbyrå via e-post till bokning@lawline.se eller boka en tid genom att klicka på länken till höger.

Allt gott,

Med vänliga hälsningar

Johan HåkanssonRådgivare