FrågaAVTALSRÄTTSkuldebrev02/07/2019

Återbetalning av lån

Hej, Jag har lånat pengarna av kompisar för att köpa en lgh. Vi har oxå skrivit under låneavtal. Jag undrar 2 saker. (1). Hur kan jag bevisa att jag har lämnat tillbaka pengarna till honom efter att jag gjort det? Behöver vi skriva under en annan handling ? Eller vi bara river bort o slänger låneavtal vi skrivit? (2). Utifrån juridisk synvinkel är det lagligt att jag lämnar tillbaka något som vi kommer överens om att det är lika värde. Jag menar om jag lånade 100,000 SEK av honom men jag lämnar tillbaka 15000 USD (enligt dåvarande valutakurs). Jag vet inte om det är lagligt eller inte. För jag och han båda har bankkonto i USA. Och det kan hända att jag jobbar där o tjänar pengar där o bara betalar tillbaka där med USD oxå, något han godkänner oxå. Tack!--

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Hur kan du bevisa att du lämnat tillbaka de lånade pengarna?

Gällande din första fråga är ett enkelt sätt att reglera saken att skriva ett låneavtal där summan regleras vartefter att du betalar av lånet. Helt enkelt kan ni vid varje tillfälle som du betalar tillbaka pengar notera det på låneavtalet och båda signera i närheten. Viktigt är att detta görs i bläck så att det inte i efterhand går att ändra på av någon part. När skulden är helt betald bör ni anteckna detta på låneavtalet, eller allra helst förstöra låneavtalet.

Spelar det någon roll i vilken valuta du betalar tillbaka?

Så länge ni är överens om att det går bra att du betalar tillbaka lånet i USD istället för SEK går det bra.

Hoppas att du fått svar på dina frågor!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare