FrågaAVTALSRÄTTGåva29/11/2020

återbetalning av gåva via swish

En kompis har swischat pengar till mig och nu kräver han tillbaka dom men har även skrivit i swischen att det är gåvor hur gör jag

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom det är din kompis som påstår att pengarna egentligen var ett lån så är det han som har bevisbördan, enligt påståendedoktrin som är en juridisk grundprincip. Detta innebär att om han skulle vilja göra en tvist av det och ta det till domstol så är det upp till honom att bevisa vad avsikten med swishen var. Man betalar en ansökningsavgift för att tvista i domstolen och den förlorande parten står som utgångspunkt för rättegångskostnaderna, 18:1 rättegångsbalken. I och med denna risk och att han behöver betala en avgift så krävs det att beloppet han vill ha återbetalat är ganska stort för det ska bli värt för honom att starta en tvist. Eftersom han valt att skriva att det är gåvor i meddelanderaden i swish så blir det svårt för honom att som utgångspunkt nu hävda motsatsen.

Jag skulle ge dig rådet att försöka ha en dialog med honom, beroende på hur er situation ser ut, och klargöra att det inte fanns något som gav dig anledning att tolka det som annat än en gåva och det är vad du står fast vid. Beroende på vad det är för summa som han swishat så blir det att avgöra hur stor sannolikhet du tror det är för att han skulle göra en tvist av frågan, och därmed eventuellt försöka nå en överenskommelse med dig då du kanske swishar tillbaka en del av pengarna. Om ni kommer överens utan en tvist så skulle jag råda dig att göra ett skriftligt avtal för det ni kommer överens om.

Hoppas detta var svar på din fråga,

Med vänlig hälsning,

Jessica SarhedeRådgivare