Återbetalning av ett privatlån

Jag har lånat ut 20000 kr till en bekant.

Det framstår nu tydligt att min bekante ej tänker betala tillbaka lånet.

Vi skrev inget skuldebrev. Det jag har är en konversation via chat i mobiltelefonen där personen garanterar att återbetalning och där den utlånade summan nämns. Vi var också muntligen överens om att det var ett lån och att det skulle betalas tillbaka.

Kan jag göra någonting eller får jag stå mitt kast?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänt till Lawline med din fråga!

Jag utgår i mitt svar från att ni inte avtalat om någon specifik tidpunkt då lånet ska betalas tillbaks. Enligt 5 § Skuldebrevslagen (SkbrL) ska en skuld om inget annat avtalats betalas tillbaks vid anmodan, alltså när den som lånat ut pengarna begär det. Om din bekante vägrar att betala tillbaks vad han är skyldig kan du vända dig till kronofogden och ansöka om ett betalningsföreläggande. Det som händer då är att kronofogden skickar ett föreläggande till den som är skyldig pengar där de fastställer skulden.

Den som tar emot delgivningen kan då antingen betala skulden eller invända mot föreläggandet i vilket fall du får välja om du vill ta ärendet vidare till domstol. Om du väljer att ta ärendet vidare till domstol rekommenderar jag att du tar kontakt med en yrkesverksam jurist. Den som är skyldig dig pengar kan även välja att ignorera föreläggandet i vilket fall kronofogden meddelar ett utslag som innebär att skulden måste betalas, då börjar kronofogden själv jobba med att driva in skulden.

Det kostar 300 kr att ansöka om ett betalningsföreläggande, dock kan du begära ersättning för den summan i ansökningen. Du kan läsa mer om betalningsföreläggande på kronofogdens webbplats https://www.kronofogden.se/Ansokaombetalningsforelaggande.html

Jag hoppas att du med detta fått svar på din fråga! Om du skulle ha några ytterligare funderingar är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänlig hälsning

Claudio van der TouwRådgivare