FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder19/02/2014

Åtalsperskription i olika brottmål

Hur lång är preskriberingstiden för olika brott? Jag vet ej heller hur de rubriceras: Sexuella övergrepp mot barn, våldtäkt mot vuxen samt mot barn. Det finns ju olika grader av dessa saker också, och hur lång är de olika preskribtionstiderna? Jag ska även föreläsa om mitt eget liv. Om man ska prata/ föreläsa om sin uppväxt, var går gränserna för vad man kan säga? Det om man varit med om brottsliga handlingar men den som utfört dem inte blivit dömd, kan man då nämna det, att det tex var ens far el mor? I förhållande till andra iblandade tex syskon, släktingar, får man berätta vad man själv varit med om? Får man säga att ens förälder är psykiskt sjuk el har missbruksproblem, eller blir det förtal? Jag har själv varit i rättegång där jag anmält en person som utfört övergrepp mot mig, men han friades. Om jag nämner detta i en föreläsning, hur pass lätt är det för andra att kolla upp det, är det offentliga handlingar? Hypotetiskt -kan tex media/press kolla upp rättegångsmaterial?

Lawline svarar

Hej och tack för dina frågor, det är en hel del frågor du bakat in i en och jag kommer därför dela upp dem och svara på dem var för sig.

1. Med preskriberingstiden antar jag att du menar åtalspreskription dvs hur lång tid det tar efter att en brottslig gärning preskriberas och att det därigenom inte kan väckas åtal därom.

Detta regleras i Brottsbalkens 35:e kapitel 1 § och skulle kunna sammanfattas på föjande sätt:

-Två års preskriptionstid gäller för brott med maximalt straff på fängelse 1 år,
-Fem års preskriptionstid gäller för brott med maximalt straff på fängelse 2 år,
-Tio års preskriptionstid gäller för brott med maximalt straff på fängelse 8 år,
-Femton års preskriptionstid gäller för brott med maximalt straff på fängelse viss bestämd tid över åtta år,
-Tjugofem års preskriptionstid gäller för brott med livstids fängelsestraff i straffskalan,
-För de allra grövsta brotten, såsom mord, gäller ingen preskriptionstid.

2. Vad gäller frågan kring förtal så vill jag hänvisa till ett tidigare svar gällande en fråga om förtal http://lawline.se/answers/utsatt-for-fortal

3. Alla domar är som huvudregel offentliga om de inte är belaggda med sekretess enligt sekretessbestämmelserna i Offentlghets- och sekretesslagen. Det enda som krävs rent praktiskt är att någon begär ut handlingen och betalar den avgift detta är förenat med för att få ut exempelvis en dom eller någon annan allmän handling.

Hoppas detta var svar på dina frågor och om du har fler frågor så är du välkommen att höra av dig.

Robert LindströmRådgivare