Åtal för våldtäkt när ett brev är enda beviset?

Hej , jag har en undran.

Det är så att en närstående till mig har anklagats för våldtäkt som hände för 10 år sen och en för 5 år sen , hur stor är chansen att han blir åtalad ? De finns inga bevis endast ett brev som offret har skrivit.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En åklagare är skyldig att väcka åtal om denne anser sig kunna förvänta en fällande dom (RB 20:6).

Först kan konstateras att om den ena våldtäkten skedde för mer än tio år sedan är den preskriberad (BrB 6:1 j. 35:1). Isåfall kommer åklagaren inte väcka åtal eftersom din kompis inte kommer kunna dömas för den eventuella våldtäkten.

Vidare verkar bevisläget vara väldigt svagt eftersom det enbart finns ett brev. Detta brev kommer inte i sig vara tillräckligt för en fällande dom. Åklagaren kan dock inleda en förundersökning för att utreda saken närmare, t.ex intervjua vittnen och offret. Framkommer fler bevis under denna kan åklagaren anse att bevisunderlaget är tillräckligt starkt för att väcka åtal.

Sammanfattningsvis kommer en åklagare inte väcka åtal i nuläget eftersom ett brev inte är tillräckligt för en fällande dom. Detta kan dock ändras om nya bevis framkommer.

Jag hoppas du fått svar på din fråga, du är varmt välkommen att ställa fler frågor till oss på Lawline.

Adam WinqvistRådgivare