Arvtagare till fastighet utomlands

Hej, Min fru är spansk medborgare men är sedan 2010 bosatt i Sverige och är obegränsat skatteskyldig i Sverige. Hon har nu ärvt en lägenhet i Spanien av en faster som vi funderar på att sälja. I Spanien har de arvsskatt men inte i Sverige. Behöver hon betala arvsskatt i Spanien oavsett om hon är skatteskyldig i Sverige? Och behöver hon vid eventuell försäljning betala ytterligare skatt i Sverige och eller i Spanien?

Lawline svarar

Hej!

Eftersom er fru är bosatt i Sverige beskattas hon enligt domicillprincipen 3 kap. 3 § IL https://lagen.nu/1999:1229.

Mitt svar utgår endast utifrån det svenska regelverket och som i det här fallet inte räcker för att besvara er fråga. Jag saknar kunskap om det spanska skattesystemet. Möjligen skulle det kunna vara så att hon trots att hon ses som obegränsat skattskyldig i Sverige kan vara skattskyldig i Spanien till viss del bl.a. beroende på hur dubbelbeskattningsavtalet ser ut.  Då huset är en spansk tillgång beskattas den enligt spansk rätt och detta torde innebära att arvsskatt kommer att aktualiseras.  Vidare ser regelsystemet annorlunda ut kring dödsbo i Spanien som är inte likställs med en juridisk person.

Skatteavtalet med Spanien https://www.skatteverket.se/download/18.5fc8c94513259a4ba1d800026276/1320070807906/Spanien_360_7241.pdf innebär att stater har kommit överens om vem som ska ha beskattningsrätt i vissa situationer för att en person inte ska behöva skatta två gånger. Tyvärr kan jag inte besvara er fråga.

Eftersom att denna fråga är så pass komplex råder jag er till att ta kontakt med Skatteverket för att få ett uttömmande svar. Jag hoppas att de kan besvara er fråga.

Jennifer RönnerhedRådgivare