Arvsträdet - Vem ärver vem?

Om ett ungt par med ett barn, ogifta men med varsin livförsäkring på vardera 1 miljon avlider under resa tillsammans med barnets mormor som är änka men hon har en bror i livet. Alla på resan avlider alltså

Barnets farmor och farfar lever och har fler barn.

Finns det någon risk att den unga mammans tillgångar ärvs av hennes döde fars bror, dvs farbror.

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att vända dig till Lawline med din fråga!

Eftersom din fråga handlar om vem som ärver är det Ärvdabalken (https://lagen.nu/1958:637) som reglerar frågan.

Arvsträdet

Steg 1 - Då barnet dog tillsammans med sina föräldrar kan ingen i nedstigande led ärva.

Steg 2 - I andra hand är det den dödes föräldrar som ärver.

Steg 3 - Om en eller båda föräldrarna är döda ärver istället den avlidnes syskon eller deras barn.

Steg 4 - Morföräldrar och farföräldrar ärver.

Steg 5 - Mor- eller farföräldrars barn övertar arvsrätten om mor- eller farföräldrarna är döda.

Utifrån din information verkar det som om barnets farmor och farfar ärver pappan och barnet.

Mamman i sin tur har inte några föräldrar som kan ärva vilket medför att hennes mor- och farföräldrar ärver om någon av de är i livet. Om de inte är i livet och endast farbrorn är i livet ärver han hela hennes kvarlåtenskap om inget testamente finns.

Notera att om någon annan än de jag kommenterat här finns i livet kan ni själva föra in den personen i kedjan och om den personen är före steg 5 kommer den personen ärva före farbrodern.

Som pedagogiskt hjälpmedel kan ni kolla här: Arvsträdet

Hoppas du har fått klarhet i hur arv fördelas.

Med vänlig hälsning

Niclas FribergRådgivare