FrågaSKATTERÄTTArvsskatt09/11/2020

Arvsskatt på arv från Finland?

Hej! Min vuxna dotter har fått ett arv efter sin farmor i Finland. Arvet består av ett efterlevandeskydd som delades jämt mellan tre barnbarn, varav två bor i Finland, min dotter bor i Sverige.

Frågan jag vill ställa är: ska hon beskatta för dessa pengar, det rör sig om drygt 300 00 kr. I så fall är det tii Finland eller till Sverige hon ska skatta?

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Arvsskatten är avskaffad i Sverige (8 kap. 2 § första stycket inkomstskattelagen). Din dotter kommer alltså inte behöva betala skatt till Sverige för arvet.

Finland har däremot arvsskatt (du kan läsa mer om det här). Vilket lands regler som ska tillämpas på ett arv mellan länder avgörs av EU:s arvsförordning, när länderna i fråga är medlemmar i EU. Huvudregeln är att det är reglerna från landet som arvlåtaren, det vill säga din dotters farmor, var bosatt i som ska tillämpas på arvet (3 kap. artikel 21.1, EU:s arvsförordning).

Så vitt jag förstår bodde din dotters farmor i Finland vid tiden för sin bortgång, och det är då finska regler som ska tillämpas på arvet. Din dotter ska alltså som utgångspunkt betala skatt för arvet i Finland (läs mer om den finska arvsskatten och internationella situationer här).

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss med en ny fråga.

Med vänlig hälsning,

Hanna PalmkvistRådgivare