Arvsrätt vid föräldres bortgång

Arvsrätt ? Min pappa är omgift sedan han blev änkling efter mamma, även efter hustru nr två är han änkling. De hade inget äktenskapsförord. Min pappa är sjuk och gammal (87) nu har jag en fråga hur fördelas kvarlåtenskapen den dagen pappa dör han har en svåger (bror efter hustru nr två) jag är ensamt barn. Pappa har inga stora tillgångar mer än sin bostad som är värd lite pengar. Tacksam för svar /

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga!

När ett äktenskap upphör på grund av att den ena maken avlider så sker i första hand en bodelning som innebär att det sker en hälftendelning av makarnas tillgångar. Den del som tillfaller den avlidna maken utgör dennas kvarlåtenskap som sedan ska fördelas till arvingarna.

I första hand tillfaller kvarlåtenskapen den efterlevande maken, om det inte finns något testamente som föreskriver annat. Finns det gemensamma barn ärver dessa inte direkt vid den första förälderns bortgång utan först när båda föräldrarna har avlidit. Finns det däremot särkullbarn, barn utom äktenskapet, så har dessa alltid rätt att få ut sin del av arvet vid sin förälders bortgång oavsett om föräldern har ingått nytt äktenskap.

När din mamma avled var hon gift med din pappa och det var därför din pappa som fick ärva allt. Likaså var det din pappa som fick ärva allt efter det att hans andra hustru avled. Att din pappas andra hustru hade en bror förändrar inte situationen då den efterlevande maken, som ovan nämndes, ärver i första hand så länge det inte finns ett testamente som föreskriver annat och om det inte finns några särkullbarn. När din pappa sedan går bort så kommer det att vara du som ärver allt då din pappa inte är gift och du är enda barnet.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare