Arvsrätt utan bröstarvingar

Jag har en halvsyster,när far gick bort fick hon ut sin del.Hon skrev på att hon inte har mer att att hämta efter vår mor ,mig och min bror. Kan hennes barn o barnbarn göra anspråk på arv efter mig .Jag är gift men utan barn .Mvh G

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Din fråga berör arvsrätt varför bestämmelser i Ärvdabalken 1958:637 (ÄB) blir tillämpliga.

Inledningsvis vill jag nämna att jag är inte riktigt säker på om jag förstår detaljer som framkommit i din fråga.

Du undrar vem som har legal arvsrätt efter dig. Du har inga barn, varför bröst arvingar saknas. Enligt den legala arvsordningen är föräldrar näst att ärva efter bröstarvingar (2 kap 2 § 1 st ÄB). Men jag tolkar uppgifterna i frågan som att dina föräldrar dessvärre har gått bort.

Av 2 kap 2 § 2 st ÄB framkommer att syskonen är näst på tur i den legala arvsordningen. Dina syskon har således rätt till arv vid din bortgång. I det fall någon av dina syskon har avlidit inträder deras barn som arvsberättigade till din kvarlåtenskap istället.

Hoppas du fått svar på din fråga! Kommentera gärna nedanför med kompletterande uppgifter för att få ytterligare förtydliganden.

Linnéa CarnrotRådgivare