Arvsrätt till syskon och syskonsbarn

om jag dör och har inga barn eller föräldrar i livet bara en syster som lever och en bror som är död. men han har en son som lever. att min syster blir kallad till en bouppteckning blir mitt brors barn också kallad?

min fråga vem ärver mig.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du undrar om vem som har rätt till arv när du dör, svaret på din fråga finns i ärvdabalk.

Arvsrätten tre arvsklasser

Arvsrätten är indelat i tre arvsklasser och inom arvsrätten använder man sig av en princip som heter " Istadarätten" som innebär rätten för en person att ärva i sin avlidna förälders ställe.

Den första arvsklassen består av den avlidnes bröstarvingar som är den avlidnes barn och barnbarn (2 kap 1 § ärvdabalk). Det blir aktuellt med den andra arvsklassen om man inte har några barn.

Den andra arvsklassen består av den avlidnas förälder (2 kap 2 § ärvdabalk). Om någon eller båda föräldrar är avlidna då går arvet vidare till syskonen. Men om du har ett syskon som inte är vid liv och har ett barn då ärver barnet syskonets del av arvet.

Den tredje arvsklassen består av den avlidnes far - och morföräldrar. Om någon eller båda är avlidna då går arvet vidare till den avlidnas moster, morbror, faster eller farbror (2 kap 3 § ärvdabalk).

Vem ärver dig när du dör?

I ditt fall det kan inte bli aktuellt med den första arvsklassen eftersom du inte har några barn. Det blir istället aktuellt med den andra arvsklassen. Arvet går till dina syskon eftersom dina föräldrar inte är vid liv och då ska arvet delas lika mellan dina syskon. Att din bror inte är vid liv innebär att din brors del av arvet går vidare till sonen.

Slutsats

Arvet kommer att delas lika med din syster och din brors son.

Hoppas du fick svar på din fråga! Om du har fler funderingar är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänliga hälsningar,

Lava SinoRådgivare