Arvsrätt - testamente

Hejsan, min mamma är snart 85år och hennes hälsa är inte så bra. Jag bor i USA . Min bror dog 2002 och han lämnade efter sig en dotter. När mamma går bort så tror jag att det blir att hans dotter får hälften av alla pengar mamma lämnar kvar. Om min mamma inte vill ge henne pengar måste hon skriva ett testamente eller vad är bäst. Tack för hjälpen .

Anna

Lawline svarar

Hej och välkommen till oss på Lawline.

Det var tråkigt att höra att din mammas hälsa inte var så bra. Självklart ska jag hjälpa dig så gott jag kan med din fråga. Som jag har förstått det undrar du hur din mammas arv ska fördelas när hon går bort. Genom ärvdabalken kan jag besvara på din fråga.

Vem har rätt att ärva mammas arv?
Jag beklagar att din bror har gått bort, men det är korrekt som du påstår. Enligt arvsordningen, dvs. den ordning om vem som ärver vad, ska din brors dotter ärva hans del av er mammas arv, (2 kap. 2 § 2 st. ÄB). Pengarna som din mamma lämnar efter sig kommer därför dottern har rätt att få enligt denna huvudregel.

Som du verkar har förstått kan din mamma alltid skriva ett testamente, om testamentet skapas i enlighet med testatorns viljas, (11 kap. 1 § ÄB). Testatorn är din mamma. Alltså måste det vara din mammas vilja, att pengarna inte ska ärvas av dottern, när hon skriver testamentet.

Därför är det bra att du vet att det finns stränga formkrav när ett testamente ska upprättas. Formkrav innebär krav som måste vara uppfyllda för att ett avtal ska vara giltigt. Därför är
ett testamente är endast giltigt ifall reglerna om hur ett testamente upprättas har iakttagits. Dessa regler hittar du här, (10 kap. 1 § ÄB). Annars är testamentet ogiltigt, (13 kap. 1 § ÄB). Ifall testamentet är ogiltigt kommer enligt huvudregeln (2 kap. 2 § ÄB) dottern att få pengarna din mamma lämnar efter sig.

Sammanfattningsvis
Jag tycker att det är bra att din mamma skriver ett testamente om hur hon vill att pengarna ska fördelas. Om hon ska skriva ett testamente, var noga att testamentet också blir giltigt. Därför håll koll på formkraven!

Jag hoppas jag besvarat på din fråga. Du får mer än gärna återkomma med nya frågor.

Hälsningar

Adela RujovicRådgivare