Arvsrätt särkullbarn

Två makar varav den ena dör

Båda har två barn i tidigare äktenskap

Hur fördelas arvet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huvudregeln när en make avlider är att den efterlevande maken ärver hela kvarlåtenskapen.

När en make avlider och denne make har barn som inte är gemensamma med den efterlevande maken, så kallade särkullbarn finns det dock undantagsregler för hur en arvsfördelning går till. Istället för att den efterlevande maken ärver kvarlåtenskapen är det särkullbarnen som ärver den avlidne enligt 3:1 ärvdabalken. Ett särkullbarn kan avsäga sig sin rätt till arv efter sin förälder enligt 3:9 ärvdabalken så att den efterlevande maken får arvet istället. Då får särkullbarnet rätt till efterarv i den efterlevande makens arv.

Sammanfattningsvis är det barnen till den avlidne maken som får arv i scenariot ovan och inte den efterlevande maken. De barnen kan avsäga sig sin rätt till arv till förmån för den efterlevande maken och istället få ett så kallat efterarv i denna makens arv.

Hoppas att du fått svar på din fråga, om det inte var klart eller om du har vidare frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Mvh

Lawline RådgivareRådgivare