Arvsrätt sambor

Hej!

Jag och min sambo har precis fått barn och funderar på att skaffa samboavtal o testamente. Vi har gemensam villa, med olika insats, bil och en av oss egen firma. Räcker det med samboavtal o testamente eller är det något mer som behövs? Och vad kostar det ungefär att upprätta dessa dokument?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Frågor rörande sambos regleras i sambolagen.

Bodelning vid sambor är alltid begränsat till bostad och bohag som förvärvats för gemensam användning av samborna enligt 3 och 8 §§ SamboL. Detta kallas samboegendom. Huruvida en bodelning ska göras eller ej när sambo avlidit avgörs av den efterlevande sambon, se 8 § 2 st. och 18 § SamboL.

Enligt 2 kap. 1 § ÄB är det till att börja med bröstarvingar som ärver (alltså barn) om inget annat följer av testamente. Alltså krävs det ett testamente för att reglera vem som ärver vad om någon av er skulle gå bort.

Så som svar på din fråga brukar samboavtal och testamente räcka alldeles utmärkt för att reglera vad som skulle hända vid en eventuell separation och vad som skulle hända vid ett eventuellt dödsfall. Det är alltid bäst att ha gjort upp detta innan det händer, för det kan få stora konsekvenser om det inte finns några avtal- framförallt i och med det faktum att sambor inte har någon legal arvsrätt i Sverige.

Hur mycket det kostar att upprätta dessa dokument kan jag dessvärre inte svara på eftersom det är väldigt olika, men det är viktigt att det blir rätt och att ni får den hjälp ni behöver för att både samboavtalet och testamentet ska bli så som ni vill ha det. Lawline har en egen sida där ni mot betalning kan skapa era egna avtal HÄR. Jag skulle dock rekommendera att ni tar hjälp av någon av våra jurister som ni kontaktar HÄR.

Lawline tillämpar den lagreglerade timkostnadsnormen om 1 725 kr per timme (2019). För vissa typer av uppdrag, till exempel upprättande av avtal, kan vi dock ofta erbjuda fast pris. Fråga gärna om fast pris vid din första kontakt så får du mer information.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Med vänlig hälsning,

Amanda AlwallRådgivare