Arvsrätt när gift person utan barn avlider

Mammas make har tre (egna) barn i livet, den fjärde dog nyligen. Har mammas make arvsrätt efter sin döde son, som var gift utan barn? Sitter änkan i orubbat bo oavsett testamente/eller inte? Om mammas make som är väldigt sjuk just nu skulle gå bort, vem ärver då "hans" del efter den döde sonen? syskonen, mamma? Knepigt värre...

En fråga till...Jag har en kusin (jämnårig) som är sambo utan barn. ALLA släktingar till henne är döda och hon var enda barnet. Vad händer om hon dör före mig? Kusiner (våra pappor var syskon) ärver väl inte varandra? Har hennes sambo arvsrätt om de skrivit så? är bara nyfiken, svårt att hitta tillförlitliga svar om arvsrätt.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du ställer din fråga till Lawline!

Din mammas makes avlidne sons kvarlåtenskap kommer att ärvas av hans efterlevande maka. Detta regleras i ärvdabalken (ÄB) 3 kap. 1 §, se här. När sedan den efterlevande makan till den avlidne sonen också dör, har den avlidne sonens föräldrar, dvs din mammas make och sonens mamma rätt till efterkrav enligt ÄB 3 kap 2 § vilket är hälften av den efterlevande makans kvarlåtenskap. Denna del får inte den efterlevande makan testamentera bort. Om det skulle vara så att din mammas make avlider innan den efterlevande makan, så kommer i stället den avlidne sonens syskon att dela på hans del efter den döde sonen som utfaller när den efterlevande makan dör.

Alltså ett exempel:

Kvarlåtenskapen efter sonen som avlidit ska fördelas i arv. Hans efterlevande maka ärver då all denna egendom vid sonens bortgång. Sedan avlider den efterlevande makan och för att lättare kunna illustrera säger vi att hennes kvarlåtenskap när hon avlider är 100 000 kr. Sonens föräldrar har då rätt till hälften av denna kvarlåtenskap, dvs 50 000 kr. Eftersom de delar på detta blir det 25 000 kr var. Om sonens pappa (dvs din mammas make om jag förstått det rätt) redan avlidit innan den efterlevande makan så ärver sonens syskon pappans del, dvs de ska då dela på de 25 000 som skulle gått till din mammas make när sonens efterlevande maka avlider. Mamman ärver fortfarande de andra 25 000 kronorna om hon fortfarande lever.

Precis som du skriver, kusiner har ingen arvsrätt i Sverige. Din kusins sambo kommer bara att ärva henne om hon upprättat ett testamente med den innebörden. Om inget testamente finns och hon inte har några andra släktingar som har arvsrätt efter henne, så tillfaller hennes kvarlåtenskap allmänna arvsfonden.

Hoppas detta gav svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare