Arvsrätt när bröstarvingar saknas

Hej Lawline!

Jag har en fråga angående arvsrätt. Min fråga är följande:

En ensamstående ogift kvinna som jag valt att kalla för Anna dör och efterlämnar sig ett arv som dennes barn Eva då har rätt till.

Det enda barnet Eva är dock avlidet sedan tidigare och har inga egna barn eller barnbarn som kan få istadarätt. Vem får då arvet? Är det Evas pappa som får den delen Eva borde ha fått.

eller går arvet helt enkelt till Annas föräldrar som är vid liv?

Tack på förhand

vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Som framgår av ärvdabalken (1958:637) (ÄB) 2 kap. 2 § 1 st. ärver arvlåtarens (Annas) föräldrar när bröstarvingar, arvingar i rakt nedstigande led, saknas. Arvet delas då lika mellan föräldrarna. Evas pappa ärver inte Anna om testamente ej ger uttryck för annat.

MVH

Lawline RådgivareRådgivare