Arvsrätt i egenskap av sambo/make

Blir jag som sambo och även blivande maka till min sambo, närmast anhörig före hans föräldrar? Eller blir jag närmast anhörig före hand föräldrar, när vi ingått äktenskap med varandra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Vad som innefattas i begreppet "närmast anhörig" kan betyda olika beroende på vilket sammanhang du syftar på. När jag formulerat mitt svar har jag utgått från vem som anses som närmast anhörig i arvssammanhang. Nedan hänvisas till Ärvdabalk (1958:637), nedan kallat ärvdabalken. Lagen hittar du här: https://lagen.nu/1958:637

I egenskap av sambo har du ingen arvsrätt enligt den legala arvsordningen. När du och din blivande make har ingått äktenskap med varandra har du i egenskap av maka dock rätt till arv efter din make (3 kap. 1 § ärvdabalken).

Jag hoppas att du är nöjd med svaret! Om du har fler funderingar, hör gärna av dig.

Med vänlig hälsning,

Ida HellstenRådgivare