Arvsrätt för syskonbarnbarn

Hej!

Min mor har en moster som är änkling och ej har några barn. I min mors barnaskara var de fem syskon varav tre är avlidna med fyra efterlevande barn. Min fråga är då, vem ärver min mammas moster då hon avlider? Går de barn som de avlidna syskonbarnen efterlämnat in och gör anspråk på syskonbarnens laglott? I övrigt har min mors moster inga andra släktingar i livet bortsett från kusiner.

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du ställer din fråga till Lawline.

Regler om arv finns i ärvdabalken (1958:637) (ÄB) se här. I mitt svar utgår jag från att din mors mor (dvs din mors mosters syster) inte längre är vid liv, och hoppas att jag då förstått situationen rätt.

Eftersom din mors moster inte är gift har några barn och heller inga syskon eller föräldrar i livet, innebär det att syskonbarn har rätt till hennes kvarlåtenskap då hon avlider. Detta följer av ÄB 2 kap. 2 § 2 stycket, se här. Om även ett syskonbarn är avlidet, träder dennes barn in i det syskonbarnets ställe (s.k istadarätt).

Detta innebär i ditt fall att då din mammas moster avlider, kommer hennes två syskonbarn som lever ha rätt till en femtedel var av arvet eftersom de var 5 syskonbarn som arvet då ska delas lika mellan. I de tre syskonbarn som är avlidnas (som alltså också har en femtedel var) sälle träder deras respektive barn in. Hur mycket de får beror på hur många barn respektive avlidet syskonbarn har. Tex. om ett avlidet syskonbarn har två barn, så delar dessa på en femtedel av arvet.

Hoppas detta gav svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare