Arvsrätt för syskonbarn?

Min moster hade inga egna barn hon hade en helsyster (min mamma) och en halvsyster (hennes pappa hade ett barn sen tidigare när han gifte sig med min mosters mamma) morsterns föräldrar är döda och båda helsyster och halvsyster är döda halvsyster har en son i livet och helsyster har 5 barn i livet hur blir fördelning av arvet (i den fallet endast pengar)

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om arv finns i ärvdabalken (ÄB). Arvingar delas in i olika arvsklasser med olika rätt till arv enligt 2 kap. Barn är i den första arvsklassen och har därmed rätt till arv i första hand (2 kap. 1 § ÄB). Föräldrar är i den andra arvsklassen och har rätt till arv om den avlidne inte hade några barn (2 kap. 2 § ÄB). I svensk rätt finns s.k. istadarätt vilket innebär att en person har rätt att ärva i sin avlidne föräldern ställe. Detta innebär att om föräldrarna inte lever får den avlidnes syskon ärva deras del, och om syskonen inte lever får deras barn ärva delen. Syskonbarnen kommer alltså att ärva eftersom både föräldrar och syskon har gått bort, och inga egna barn finns. Halvsystern kommer att få en mindre del av kvarlåtenskapen eftersom denne endast ärver från den gemensamma föräldern, medan helsystern ärver från båda föräldrarna. Halvsysterns arv kommer att gå till hennes son medan helsysterns arv kommer att fördelas mellan hennes fem barn.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på Lawline.

Moa LundqvistRådgivare