Arvsrätt för syskonbarn

Hej,

Jag har uppfattat det som att när en ensamstående person utan egna barn avlider, så ärver föräldrarna i första hand om inget annat sägs i testamente. Om föräldrarna inte finns, så ärver syskon. Min fråga är: om något syskon redan avlidit, får då det avlidna syskonen barn överta den arvsrätten eller fördelas arvet på de levande syskonen?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det stämmer att föräldrarna ärver om inga barn finns, detta framgår av Ärvdabalken 2 kap 2 § st1. Detta förutsätter dock att inga barnbarn eller barnbarnsbarn och så vidare finns till den avlidne, vilket framkommer av Ärvdabalken 2 kap 1 § st2.

Enligt Ärvdabalken 2 kap 2 § st 2 framgår att syskonen ärver i det fall att föräldrarna inte finns vid liv. Av samma stycke framgår också att om något syskon har avlidit så ska dennes barn ta över arvsrätten. Svaret på din fråga är alltså att det avlidna syskonets barn övertar arvsrätten.

Behöver du i framtiden hjälp med juridiken är du välkommen att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till onsdag 10:00-16:00) eller maila oss på info@lawline.se.

Lawline RådgivareRådgivare