Arvsrätt för syskonbarn

Hej!

Min moster har inga egna barn och min mamma dog i våras. Vem kommer att ärva min moster? Är det jag och mina syskon (dvs syskonbarnen) eller är det min pappa som var gift med min mamma när hon dog? Min mosters föräldrar är döda sedan länge.

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga och för att du har valt att vända dig till oss på Lawline.

När det gäller frågor om arv och vem som kommer att ärva efter en viss person aktualiseras Ärvdabalken, vilken du hittar här. Enligt Ärvdabalkens bestämmelser är det släkt till den avlidne som i följande turordning får ta del av ett arv: barn, barnbarn, föräldrar, syskon, syskonbarn, far- och morföräldrar och sist mostrar, morbröder, fastar och farbröder (se här, här, & här).

Som jag förstår situationen är din moster inte gift, har inga barn eller föräldrar och det enda syskon som hon hade var din mamma. Jag förstår det också som att din moster inte har upprättat ett testamente där hon har uttryckt sin vilja om hur hennes egendom ska fördelas.

Om jag har förstått situationen rätt och den kvarstår efter att er moster har avlidit blir det alltså du och dina syskon som ärver efter henne. Din pappa kommer inte att ärva efter din moster eftersom han inte är arvsberättigad efter henne (såvida hon inte har testamenterat egendom till honom).

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga och är det något mer du undrar eller funderar över är du välkommen att ställa ytterligare frågor till Lawline.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare